Statystyka

Odsłon artykułów:
302466

Szukaj

Historia

Tradycje komunikacji miejskiej w Gliwicach sięgają 1887r (pojawiły się pierwsze tramwaje konne). W roku 1892 powstało Górnośląskie Towarzystwo Tramwajów Parowych, eksploatujące od roku 1892 obok tramwajów konnych również komunikację parową. W roku 1894 wybudowano zajezdnię i warsztaty przy obecnej ulicy Chorzowskiej.

W późniejszych latach komunikacja miejska w naszym regionie była kontynuowana i rozwijana w ramach Kolejek Elektrycznych Zagłębia Śląsko - Dąbrowskiego i Śląskich Linii Autobusowych, które w roku 1948 połączono w związek Śląsko-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne, przekształcony w roku 1951 w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, którego jednym z oddziałów został Zakład Komunikacyjny Nr 4 w Gliwicach, działający od roku 1972 w nowoczesnej jak na owe czasy zajezdni, wybudowanej przy ulicy Chorzowskiej 150.

PKM Gliwice powstało 01.10.1991 r. po przekształceniu WPK na 17 niezależnie działających przedsiębiorstw autobusowych, oraz na mających wspólną dyrekcję 5 zakładów tramwajowych.

Od dnia 28.08.1997 roku PKM Gliwice działa jako Spółka z o.o.

Autobusy kursują na terenie okolicznych miast i gmin, obsługując codziennie 45 linii i wykonując około 39 tys. km. Przedsiębiorstwo dysponuje halą Stacji Obsługi Pojazdów oraz własną stacją paliw. W 1997 r. wyremontowano wszystkie budynki znajdujące się na terenie przedsiębiorstwa oraz unowocześniono wiele procesów. Wykonano kompleksową modernizację gospodarki cieplnej poprzez wyburzenie starej kotłowni węglowej i zainstalowanie ekologicznego ogrzewania gazowego i olejowego. Budynek administracji został ocieplony, zmieniono jego elewację i wyremontowano wszystkie pomieszczenia biurowe wyposażając je w nowe, funkcjonalne meble. Halę Stacji Obsługi Pojazdów poddano całkowitej modernizacji. Budynek ocieplono, wyremontowano elewację, dach, świetliki dachowe oraz wyposażono go w nowoczesne, zdalnie sterowane bramy wjazdowe. Wewnątrz wypiaskowano konstrukcje stalowe, ściany pokryto tynkiem i wyłożono kafelkami.

Wyremontowano i skomputeryzowano stanowisko smarownicze, przeprowadzono modernizację instalacji odciągu spalin, zakupiono i zainstalowano myjnię automatyczną dla autobusów. Przy wjeździe na teren przedsiębiorstwa postawiono nową, ciekawie zaprojektowaną portiernię i wyremontowano parking dla samochodów osobowych.

.

Historia autobusów Solaris w Gliwicach

Czytaj więcej: Autobusowe archiwum (3)We wrześniu 2014 roku w Gliwicach pojawił się setny autobus marki Solaris. Z tej okazji przypominamy, kiedy i jakie pojazdy tego producenta pojawiały się na terenie gliwickiej zajezdni.

 

.

"Głos Zabrza", nr 33 (819) 13.VIII.1972 r.

A autobusy czekają...

Czytaj więcej: Autobusowe archiwum (2)

Od kilku tygodni uwagę pasażerów, jadących z Zabrza do Gliwic zwraca niecodzienny widok. W dwóch idealnej wyrównanych szeregach stykających się pod kątem prostym, stoją nowiutkie autobusy, nie opuszczające nigdy nowej zajezdni, położonej na granicy dwóch sąsiadujących miast.

- Wozy są, ale nie ma kierowców! - słychać zewsząd komentarze. Zaintrygowani tą sytuacją, zwróciliśmy się o wyjaśnienie do kierownika Zakładu Techniczno-Eksploatacyjnego WPK Stanisława Mazura. Rozmowa, rozpoczęta od "milczących autobusów", pozwoliła Nam poznać wiele istotnych problemów i drobnych ciekawostek zabrzańskiej komunikacji miejskiej.

 

.

"Głos Zabrza", nr 8 (794) 20.II.1972 r.

Na pograniczu Zabrza i Gliwic

Baza 300 czerwonych autobusów

Czytaj więcej: Autobusowe archiwum (1)

Wśród emerytowanych pracowników WPK znadują się jeszcze tacy, którzy swoje doświadczenia tramwajarzy w Zabrzu i Gliwicach zdobywali w okresie trakcji konnej. Bo też zajezdnia przy ul. Chorzowskiej 52 istnieje od roku 1880 i zdążyła się już porządnie zestarzeć. Już w najbliższych tygodniach "wysłużoną staruszkę" odciąży, a chyba i w pełni zastąpi nowa baza zbudowana kosztem 114 mln zł. na granicy Zabrza i Gliwic. Pomieści ona 150 autobusów i 150 wozów tramwajowych, co oznacza duży postęp w stosunku do dawnej zajezdni, zdolnej do przyjęcia 80 autobusów i 70 tramwajów.

.