Statystyka

Odsłon artykułów:
315220

Szukaj

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gliwicach od początku swojego powstania, tj. od roku 1997, zakupiło 191 sztuk autobusów komunikacji miejskiej, za łączną kwotę 157 mln zł brutto.  Wśród zakupionych autobusów 146 sztuk stanowiły autobusy fabrycznie nowe, których koszt zakupu wyniósł 149,7 mln zł brutto, zaś 45 sztuk to autobusy używane, których koszt zakupu wyniósł 7,4 mln zł brutto.

Główny udziałowiec PKM, Sp. z o.o. w Gliwicach - Miasto Gliwice, w latach 1998 - 2014 r. przekazało, poprzez objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki, łącznie kwotę 34,2 mln zł.

We wrześniu 2014 roku na ulice Gliwic wyjechało sześć nowych, niskopodłogowych autobusów marki Solaris Urbino 15 o wartości 6 346 800,00 zł brutto.

Producent udzielił na pojazdy następujące okresy gwarancji:

  • na nadwozie – 15 lat,
  • na szkielet kratownicy – 15 lat,
  • na powłokę lakierniczą 60 miesięcy,
  • na pozostałe zespoły, układy i elementy pojazdu – 36 miesięcy.

DESIGN

SolarisRodzina autobusów Solaris Urbino III generacji wyróżnia się charakterystycznym designem, którego autorem jest berlińska firma Fisch & Vogel.

Stylowego wyglądu autobusom marki Solaris Urbino nadaje charakterystyczna opadająca linia przedniej szyby. Nie tylko stanowi ona wyróżniający element stylistyczny, ale również umożliwia kierowcy lepszą widoczność krawędzi chodnika po prawej stronie pojazdu, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pasażerów oczekujących na przystanku.

 

KONSTRUKCJA

Szkielet autobusu jest samonośną konstrukcją spawaną, wykonaną z profili ze stali odpornej na korozję, dodatkowo zabezpieczonej antykorozyjnie.

Specjalna architektura szkieletu powoduje, że autobus należy do najlżejszych w swojej klasie. Wielkoprzekrojowe profile zastosowane w konstrukcji zwiększają sztywność pojazdu i jego odporność na drgania.

Poszycie ścian bocznych w pasie podokiennym oraz poszycie dachu pojazdu wykonano również z blach odpornych na korozję, natomiast dolny pas poszycia nadwozia z aluminium.

Do budowy przedniej i tylnej ściany nadwozia wykorzystano tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem szklanym.

EKOLOGIA

Wnętrze komory silnikaDostarczone autobusy marki Solaris wyposażone są w rzędowe, stojące silniki sześciocylindrowe DAF - PACCAR MX-11, o pojemności skokowej 10,8 dm3, z technologią Common-Rail, o mocy nominalnej 240 kW i max. momencie obrotowym 1400 Nm.

Silniki te spełniają klasę czystości spalin Euro VI.

Wprowadzenie normy Euro VI oznacza nie tylko kolejne zmniejszenie dopuszczalnych limitów substancji szkodliwych w spalinach. Wiąże się z tym również pojawienie się nowych testów homologacyjnych oraz konieczność limitowania, oprócz masy, także liczby cząstek stałych (sadzy). Wartości dopuszczalnych Euro VI nie można jednak porównywać w sposób bezpośrednio z obowiązującymi dotychczas dla pojazdów Euro V ze względu na występujące różnice w metodzie pomiarów (testów).

W porównaniu z normą Euro V norma Euro VI wymaga redukcji emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) o 80% – z 2 g/kWh wg Euro V (w teście ESC) do 0,4 g/kWh wg Euro VI (w bardziej wymagającym teście WHSC).

Silnik MX-11 spełnia te wymogi dzięki połączeniu wszystkich nowych technik opracowanych w ciągu ostatnich lat: recyrkulację spalin (EGR), turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VTG), wysokociśnieniowy układ wtryskowy Common Rail, selektywną redukcję katalityczną (SCR) i filtrowanie cząstek stałych (DPF)

Również masa cząstek stałych (sadza) musi zostać znacznie (o kilkadziesiąt procent) zredukowana w porównaniu z Euro V. Dodatkowo dla Euro VI po raz pierwszy trzeba zachować wartość graniczną liczby cząstek stałych. Tę wartość graniczną można osiągnąć wyłącznie poprzez zastosowanie zamkniętych filtrów cząstek stałych (bardziej kosztownych i trudniejszych w eksploatacji od filtrów „otwartych”).

Równocześnie, w przepisach homologacyjnych wprowadzono dodatkową, nie występująca wcześniej, kontrolę zgodności w eksploatacji, wzorowaną na stosowanej od kilku lat w USA. W nowych przepisach został zwiększony znacznie tzw. okres życia pojazdów wyrażony w formie przebiegu, w którym muszą one spełniać ustalone wymagania w zakresie emisji. Pojazdy ciężkie (autobusy) muszą spełniać wymagania na przebiegu 700 000 km lub 7 lat. Powoduje to znaczne zwiększenie wymagań w stosunku do jakości elementów wpływających na emisję, w szczególności reaktorów katalitycznych i filtrów cząstek stałych.

TECHNIKA

Silnik, skrzynia biegów i przełożenie tylnego mostu w autobusie Solaris Urbino  są tak dobrane, by zapewnić pojazdowi optymalną dynamikę, pasażerom komfortową jazdę.

W celu zapewnienia maksymalnego obniżenia podłogi, silnik umieszczono z tyłu pojazdu w lewym rogu. Znajduje się on w "wieży" odizolowanej akustycznie oraz termicznie od przestrzeni pasażerskiej. Takie rozwiązanie ułatwia także dostęp do silnika.

Chłodnicę cieczy oraz powietrza doładowującego wraz z filtrem powietrza umieszczono nad silnikiem, co wpływa na zmniejszenie ich zabrudzenia (powietrze na wysokości 2,5 metra jest mniej zapylone).

Zastosowanie automatycznej skrzyni biegów przyczynia się do zwiększenia żywotności silnika oraz elementów przeniesienia napędu, wygody pracy kierowcy oraz wzrostu komfortu podróżowania.

Skrzynia biegów jest wyposażona w „inteligentną” elektronikę sterującą, posiadającą program ciągłej zmiany punktów przełączania biegów w zależności od topografii terenu, przyśpieszeń i obciążeń pojazdu, dzięki czemu silnik pracuje w optymalnym ze względu na zużycie paliw  zakresie prędkości obrotowej.

Instalacja elektryczna Solaris Urbino opiera się na systemie CAN-Bus, który znacząco ogranicza liczbę wiązek elektrycznych stosowanych w autobusie. System ten zapewnia dłuższą żywotność oraz najwyższą niezawodność całej instalacji elektrycznej.

WNĘTRZE POJAZDU

Przestrzeń pasażerskaPrzestrzeń pasażerska. Wnętrza Urbino są pełne światła, zapewniają to duże powierzchnie okien oraz system oświetlenia, w którym liczba punktów światła dostosowana jest do wymagań użytkownika. Przyjazny charakter wnętrza podkreślają funkcjonalnie rozmieszczone uchwyty, poręcze, kasowniki oraz przyciski. Ściany boczne i sufit wykonano z wodoodpornej płyty.

Maksymalna ilość miejsc dla pasażerów w Urbino 15 wynosi 135.

Drzwi autobusu otwierają się wahadłowo do wewnątrz dzięki pneumatycznym siłownikom. Wszystkie drzwi posiadają układ zabezpieczający przed przytrzaśnięciem pasażera
oraz blokadę uniemożliwiającą otwarcie drzwi podczas jazdy autobusu.

Wejścia i wyjścia oraz całe przejście środkowe jest niskopodłogowe i bezstopniowe. Dzięki funkcji przyklęku prawą stronę autobusu można opuszczać o 80 mm. Obok przycisków bezpieczeństwa na ścianach zewnętrznych autobus dysponuje też otwieraną rampą miejscem na wózek dziecięcy, miejscem na wózek inwalidzki z poręczą/oparciem przy środkowym przejściu

Siedzenia - wygodne, miękkie, z wyjątkową tapicerką przedstawiającą symbol Gliwic – maszt radiostacji oraz logo PKM.

Zastosowano również specjalne siedzenia dla osób niepełnosprawnych z tapicerką o wyróżniającej się - odmiennej barwie i znakami graficznymi informującymi o przeznaczeniu foteli.

Siedzenia specjalne

 

Kabina

Wnętrze kabiny kierowcy -  autobusy marki Solaris Urbino znajdujące się na zajezdni

Kabina kierowcy. Kierowca ma do swojej dyspozycji precyzyjnie przemyślane miejsce pracy. Jest ono opracowane zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki nawiązując do wysokiej klasy samochodów osobowych. Wszystko zorientowane jest tu na kierowcę, elementy obsługi pogrupowane są zgodnie z zasadami ergonomii w zespoły funkcjonalne, przejrzyste i łatwo dostępne.

 

Pulpit kierowcy razem z kierownicą
są całkowicie regulowane. Umieszczone
na pulpicie przyciski są w zasięgu ręki,
a kierowca intuicyjnie znajduje je dokładnie tam, gdzie powinny być. Z kolei przyciski
do obsługi tablic kierunkowych są umieszczone w specjalnym "trójzębie".

Fotel kierowcy: wypełniony pianką, pokryty materiałem tekstylnym, wyposażony dodatkowo w pokrowiec wykonany z tego samego materiału; na zawieszeniu pneumatycznym, podgrzewany, obrotowy, z zagłówkiem i podłokietnikami, posiadający możliwość wielostopniowej regulacji co najmniej w pionie i poziomie oraz oparcia w rejonie odcinka lędźwiowego, wyposażony w trzypunktowy pas bezpieczeństwa

 

Fotel kierowcy

Wnętrze kabiny kierowcy - autobusy marki Solaris Urbino 15, Euro VI.

Kamera cofaniaNa życzenie PKM w Gliwicach autobus został wyposażony w kamerę cofania, uruchamiającą się automatycznie w czasie cofania pojazdu, która pokazuje obraz za pojazdem.

Wentylacja/ogrzewanie. Wentylacja realizowana jest poprzez nadmuch powietrza kanałami sufitowymi. Wszystkie klapy dachowe otwierane są elektrycznie z miejsca kierowcy. Przed nadmiernym nagrzewaniem wnętrza promieniami słonecznymi chronią przyciemniane szyby, które w górnej części można otwierać (w związku z licznymi postulatami pasażerów w górnej partii okien zastosowano szyby przesuwne zamiast stosowanych do tej pory szyb uchylnych).

W zimie skuteczne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej autobusu zapewniają wysokowydajne grzejniki konwektorowe oraz dodatkowe nagrzewnice z dwustopniową regulacją nadmuchu. Każdy pojazd został wyposażony w automatykę sterującą pracą systemu grzewczego: załączenie agregatu grzewczego i dmuchaw nagrzewnic wnętrza przedziału pasażerskiego następuje automatycznie (samoczynnie - bez udziału kierowcy) w zależności od zewnętrznej i wewnętrznej temperatury powietrza. Kierowca nie może wyłączyć systemu ogrzewającego wnętrze pojazdu.

Przyciski. Autobus jest wyposażony w przyciski żądania zatrzymania pojazdu, przycisk "przyklęku" lub chęci użycia rampy dla wózków. Pasażer może samodzielnie otworzyć drzwi pojazdu na przystanku z zewnątrz lub wewnątrz (jeżeli kierowca pojazdu umożliwi wcześniej korzystanie z takiej funkcji).

Śląska Karta Usług Publicznych (ŚKUP). W autobusach są przygotowane miejsca  i instalacja elektryczna pod zamontowanie urządzeń należących do zestawu wymaganej przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach w ramach Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP).

Nowe autobusy są też wyposażone w głosowy system informacji pasażerów. Komunikaty o trasie i najbliższych przystankach będą słyszalne wewnątrz i na zewnątrz pojazdu.

BEZPIECZEŃSTWO

Dla zwiększenia bezpieczeństwa wszystkie pojazdy wyposażono w system detekcji i gaszenia pożaru. System posiada liniowy detektor w postaci przewodu detekcji (wykrywania) pożaru działający na zasadzie hydrauliczno - pneumatycznej oraz osobny przewód dostarczający środek gaśniczy do wnętrza komory silnika. Środek ten występuje w postaci proszku (ok. 5 kg) i jest dostarczany dyszami umieszczonymi równomiernie w komorze silnika. Jednocześnie informacja o pożarze jest wyświetlana na pulpicie kierowcy oraz sygnalizowana dźwiękowo w przestrzeni pasażerskiej.

Zastosowanie w układzie hamulcowym hamulców tarczowych sterowanych systemem EBS podnosi bezpieczeństwo pojazdu i ruchu drogowego przez skrócenie drogi hamowania, poprawę stabilności hamowania oraz ciągłe monitorowanie układu hamulcowego. Jest to zapewnione dzięki następującym cechom systemu:

  • krótszy czas reakcji i wzrostu ciśnienia w siłownikach hamulców na osi przedniej i tylnej;
  • ulepszone działanie urządzenia przeciwblokującego (ABS). Logika sterująca rozpoznaje na podstawie analizy prędkości kół, czy jedno lub więcej kół wykazuje „tendencję do blokowania” i wówczas decyduje, czy ciśnienie odpowiedniego hamulca musi być obniżone, utrzymane czy zwiększone;
  • ciągły monitoring części składowych układu hamulcowego i zużycia okładzin ciernych w mechanizmach hamujących przedniej i tylniej osi;
  • zintegrowane działanie ASR zapewniajace zoptymalizowaną stabilność ruchu pojazdu i przeniesienia napędu podczas ruszania z miejsca: jeżeli koła wykazują „tendencję do buksowania”, magistrala CAN i układ sterowania silnika ustawiają charakterystykę silnika i/lub powodują hamowanie kół osi napędowych za pośrednictwem modulatora osi.

 

PODSTAWOWE DANE TECHNICZNE

Solaris Urbino 15 Euro VI

Wymiary autobusu:

  • długość (m) – 14.59
  • szerokość (m) – 2.55
  • wysokość w stanie gotowym do jazdy (m) – 3.15

Miejsca pasażerskie:

  • liczba miejsc pasażerskich: 134
  • liczba miejsc siedzących z dostępem bezpośrednio z niskiej podłogi: 8
  • autobus wyposażony w specjalną przestrzeń do przewozu wózka dziecięcego i wózka inwalidzkiego,
  • siedzenia specjalne o wyróżniającej się barwie.

Silnik:

Silniki DAF / PACCAR MX-11 240 H1 EURO VI

Parametry silnika:

  • liczba i układ cylindrów: 6, rzędowo,
  • zapłon samoczynny, czterosuwowy,
  • pojemność skokowa silnika = 10 837 cm3,
  • maksymalna moc silnika = 240 kW,
  • maksymalny moment obrotowy netto silnika = 1 400 Nm,

 

Skrzynia biegów:

Automatyczna skrzynia biegów Voith DIWA 864.6 jest wyposażona w elektronikę sterującą, posiadającą program ciągłej zmiany punktów przełączania biegów w zależności od topografii terenu, przyśpieszeń i obciążeń.

 

Układ hamulcowy:

  • dwuobwodowy, pneumatyczny, system EBS zawierający ABS i ASR, w kołach wszystkich osi zabudowano hamulce tarczowe o średnicy tarczy 430 mm z mechanizmem samoczynnej regulacji luzu.
  • autobus wyposażony jest również w zwalniacz (hamulec hydrokinetyczny) zintegrowany ze skrzynią biegów, działający na wał napędowy, uruchamiany automatycznie z hamulcem zasadniczym.

Drzwi:

Układ drzwi głównych 2-2-2 tzn. troje dwuskrzydłowych drzwi rozmieszczonych równomiernie na całej długości nadwozia. Wszystkie drzwi posiadają układ zabezpieczający przed  przytrzaśnięciem pasażera oraz blokadę uniemożliwiającą otwarcie drzwi podczas jazdy autobusu. Wejścia i wyjścia oraz całe przejście środkowe jest niskopodłogowe i bezstopniowe.

Ogumienie: MICHELIN XZU InCity M+S

Budowa nadwozia i podwozia:

  • elementy konstrukcyjne szkieletu nadwozia wykonane z profili ze stali odpornej na korozję (wg normy PN-EN 10088, rodzaj 1.4003),
  • poszycie zewnętrzne wykonane jest ze stali odpornej na korozję (wg normy PN-EN 10088, rodzaj 1.4003), dolny pas poszycia nadwozia wykonany z aluminium,
  • poszycie dachu wykonane z blachy stalowej odpornej na korozję (wg normy PN-EN 10088, rodzaj 1.4003) ,
  • poszycia ściany przedniej i tylnej nadwozia wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym,
  • pokrywy boczne i tylne wykonane z aluminium,
  • nadkola oraz obudowa akumulatorów wykonana ze stali nierdzewnej,
  • elementy konstrukcyjne szkieletu podwozia wykonane ze stali odpornej na korozję, dodatkowo zabezpieczonej antykorozyjnie.